Friday, December 10, 2010

SEMUA YANG BERLAKU PUNYA SEBAB YANG PERLU DI FIKIRKAN BERSAMA

Salam.......dahulu subsidi menjadi tongkat pada kaum bumiputera tapi kini menjelang hampirnya Malaysia mengejar negara maju tiada lagi subsidi dan biasiswa yg boleh bumiputera banggakan kerana semua ini terhapus seiring dengan kemajuan pesat negara.
 
Mari kita berkongsi tentang kos pendidikan masa hadapan, adakah ia satu jaminan ibubapa tidak perlu risau tentang kos tersebut..? 20 tahun yg lepas jawapannya mungkin YA..tetapi kini ibubapa tiada pilihan kerana kos semakin tinggi tambahan pula biasiswa sangat terhad untuk yg paling cemerlang. IPTA juga tidak dapat menampung jumlah pelajar sehingga ramai yg tidak dapat melanjutkan pelajaran semata-mata tempat yg terhad. Kerajaan menasihati hampir 100,000 pelajar yg gagal untuk masuk ke IPTA  pada tahun 2005 agar menyambung pelajaran mereka ke IPTS.

Persoalannya kos di IPTS sgt tinggi dan adakah sebagai ibubapa anda mampu untuk menanggung kos tersebut..? Hanya 20% sahaja ibubapa bumiputera yg tiada masalah kewangan tersebut. Bagaimana dengan nasib anak-anak yg ibubapanya berpendapatan sederhana dan rendah..?

Semua ini memerlukan perancangan yg teliti agar kos tersebut boleh di guna pakai sesuai mengikut keadaan semasa dan ini memerlukan khidmat nasihat kewangan dari konsultan yg berilmu, agar dlm apa jua keadaan samada ibubapa panjang umur atau meninggal awal kos tersebut tetap menjadi milik anaknya tanpa membebankan sesiapa. Baru-baru ini keluaran akhbar disember 2010 kita di paparkan dengan masalah siswi di IPTA yg melacurkan diri semata-mata untuk menapung kos pelajaran kerana faktor kewangan. Adakah keadaan begini yg kita mahu kan pada anak-anak kita kelak..? Jawapannya sudah pasti tidak, tetapi apakah persediaan kita untuk mengatasi masalah ini..? Jika anda belum melakukan apa-apa kami di Vibration Consultancy sedia memberi khidmat nasihat secara percuma. Anda hanya perlu menghubungi kami di talian 0193163021 / 0162207467.


No comments:

Post a Comment